مصاحبه ماهنامه پیام بهمن با مدیر عامل شرکت | شركت طراحی و ساخت قطعات صنايع ايران
مصاحبه ماهنامه پیام بهمن با مدیر عامل شرکت

مصاحبه ماهنامه پیام بهمن با مدیر عامل شرکت

  • تاريخ انتشار : دوشنبه 13 مرداد 1393
مصاحبه ماهنامه پیام بهمن با مدیر عامل شرکت

مصاحبه ماهنامه پیام بهمن نشریه گروه بهمن با مدیرعامل شرکت صنایع ایران

-        همانطور که مشخص است عمده فعالیت شرکت IDM تولید و ساخت قطعات خودرویی است در طراحی و ساخت قطعات تا چه میزان خلاق و به روز هستید؟

¨    کار قطعه سازی مهندسی معکوس است بنابراین برای انجام مهندسی معکوس مجبورید یک سری از کارها را ابداع کنید. بخشی از کار را در جای دیگر مشاهده و پیاده سازی می شود و برای بخش دیگر مجبوریم تا با کمک قسمت مهندسی و خلاقیت ماشین سازان به تولید و ابداع محصول جدید دست یابیم. واقعیت این است که در بیشتر کارهایمان از خلاقیت بهره می بریم.

-        عمده شرکتهایی که با آنها فعالیت می کنید کدامند ؟

¨      علاوه بر شرکت بهمن موتور و بهمن دیزل، شرکت سیبا موتور هم جزء شرکتهایی است که با آنها همکاری داریم.

همچنین شرکتهای دیار خودرو ، سازه گستر سایپا، مهرکام پارس از جمله شرکتهای خودرویی محسوب می شوند که در حال فعالیت با آنها هستیم. اما از شرکتهای غیر خودرویی با شرکتهای ارج، مترو ، واگن سازی تهران و واگن سازی پارس و ایریکو همکاری داریم.

-        چه قطعاتی از محصولات شرکت بهمن موتور و بهمن دیزل را پوشش می دهید ؟

¨    بخش عمده قطعات وانت مزدا را تولید می کنیم که بدنه، باک، درب عقب و کفی عقب، کلاف های شیشه، صندلی وانت تک کابین و دو کابین هم شامل این بخش می شود. همچنین صندلی های کامیونت های ایسوزو 700 P،   NKRوNPR  را هم تولید می کنیم. صندلی وانت کاپرا و مونتاژکاری صندلی مزدا 2، 3   هم از دیگر فعالیت های این مجموعه به شمار می آید. ضمن اینکه تولید و آماده سازی صندلی قطارهای دو طبقه تهران – کرج و صندلی خودروهای دیار خودرو هم جزء فعالیتهای ما محسوب می شود.

-        شرکت IDM  چه بخشهایی را در بر می گیرد؟

¨      بزرگترین بخش آن پرس شاپ است که از سه بخش پرسهای سنگین، نیمه سنگین و سبک تشکیل شده است.

بخش قالب سازی و ماشین سازی قسمت دیگر این مجموعه به شمار می آید که ماشین ها و قالب هایی که توان ساخت آنها را داشته باشیم آماده می کنیم. همچنین فعالیت هایی همچون برش کاری، خم کاری و ماشین کاری روی لوله ها و میلگردها را در قسمت ماشین شاپ انجام می دهیم. در ضمن انواع قطعات اعم از نقطه جوش، دیسک جوش، جوش برق و مهره زنی در بخش جوشکاری انجام می شود که تقریباً بزرگترین قسمت شرکت IDM به شمار می آید.

بخش رنگ که شامل انواع رنگ های پودری و رنگ کوره ای می باشد و قسمت مجموعه سازی که کفی اتاق عقب، درب عقب وانت مزدا در این بخش ساخته می شود از دیگر قسمت های این شرکت به شمار می آید ضمن اینکه بخش مونتاژ انواع صندلی، جعبه پدال مزدا، اکسل جلو و عقب مزدا 2 و 3 ، قطعات B50 ، صندلی های مینی بوس و پنل های جانبی، میانی و روشنایی مترو هم در این مجموعه آماده می شود.

گفتنی است رنگ آمیزی بدنه کامیونت های دیزل NKR , NPR , 700 P و NQRبصورت پیمانی در این مجموعه انجام می شود. این در حالی است که بدنه تمام مینی بوس های تولیدی شرکت بهمن دیزل هم توسط شرکت رنگ می شود.

-        گسترش فعالیت با کدام یک از شرکتهای همکار را در سال جدید در برنامه دارید؟

¨    اصل بقا و شکل گیری شرکت IDM  به شرکت بهمن موتور بر می گردد. شرکت صنایع ایران در ابتدای شکل گیری در سال 83 فعالیت خود را با تولید قطعات موتورسیکلت شروع کرد و بعد از مدتی از این حوزه خارج و تولید قطعات خودرو را آغاز کرد که در این بین با شرکت بهمن موتور فعالیت گسترده ای را شروع و دانش و تجربه بسیاری را بدست آورد.در حال حاضر هر پیشنهاد جدیدی که از سوی شرکت بهمن موتور داشته باشیم که در توان این مجموعه باشد انجام می دهیم. در غیر اینصورت و نبود پیشنهاد از سوی شرکت بهمن موتور، فعالیت با شرکتهای ارج، مترو و دیار خودرو را افزایش خواهیم داد.

-        آیا کاهش تولید خودرو که طی یک تا دو سال اخیر اتفاق افتاده تأثیری روی تولیدات شما داشته است؟

¨    تا حدودی تأثیر محسوس داشته است به طوری که باعث شد تا در این راستا در بخش نیروی انسانی تعدیل و کاهش نیرو داشته باشیم. ضمن اینکه از لحاظ تولیدی و فعالیت اقتصادی دوران سختی را گذراندیم که البته هنوز هم به طور کامل از آن خارج نشده ایم. البته باید بگویم تا فعالیت شرکت بهمن موتور به صورت گسترده آغاز نشود تقریباً این روند ادامه خواهد داشت چرا که اکثر تولیدات شرکت صنایع ایران بر پایه تولید وانت مزدا شکل گرفته ا ست.

-        مدیریت کردن این دوران به چه صورت بود آیا توانستید فعالیت یا تولید جدیدی را جایگزین آن کنید؟

¨    البته در این مدت به تولید قطعات برای شرکتهای مترو و دیار خودرو پرداختیم که این شرکتها هم از این شرایط مستثنی نبودند و با کاهش تقاضا روبه رو بودند. همچنین همکاری با شرکت ارج در این دوران از دیگر فعالیت هایی بود که به آن توجه داشته ایم.

-        آیا شرکتی مستقل در زمینه تولید و تأمین قطعات به شمار می آیید یا با شرکتهای دیگر خارجی هم همکاری می کنید ؟

¨    یک سری از قطعات را به صورت منفصله از ژاپن و چین وارد می کنیم و برای مزدا 2 و 3 از ژاپن و B50  از چین  قطعه سفارش می دهیم. همچنین از اسپانیا مارپیچ فرمان و از ترکیه قطعات دیگری را سفارش می دهیم. یکسری از قطعات را اینجا مونتاژ می کنیم و یکسری دیگر را از بیرون تأمین می کنیم. همچنین پیچ و مهره ها را از شرکتهای داخلی تهیه می کنیم. به طور مثال مواد اولیه فوم را از کره جنوبی وارد می کردیم در  حال حاضر از بازار داخلی و از شرکتهای کاسپین و کبودان شیمی فراهم می کنیم.

-        با قطعه سازان داخلی هم تعامل و همکاری دارید ؟

¨      بله . بیشتر با شرکتهایی که با بهمن موتور کار می کنند همکاری داریم.

-        رعایت مباحث زیست محیطی چقدر برای شما الزامی است ؟

¨    همیشه سعی می کنیم که محیط پاک و بدون آلودگی را برای کارکنان فراهم کنیم. در مجموعه شرکت صنایع ایران بخشی به نام آبکاری گالوانیزه قرار دارد که برای جلوگیری از آلودگی محیط به یک سیستم تصفیه تمام اتوماتیک کامپیوتری مجهز شده است تا تمام حوضچه ها و مخازن را سم زدایی و اسید را خنثی کند که همه اینها به صورت کامپیوتری و خود به خود انجام می گیرد.

-        چقدر روی کیفیت محصولاتتان تأکید دارید ؟ آیا صرفاً تولید برایتان مهم است یا کیفیت محصولات هم در اولویت قرار دارد ؟

¨    برای اینکه مشتریان را حفظ کنیم به کیفیت نیز توجه می کنیم ضمن اینکه برای جذب مشتری جدید توجه به کیفیت محصولات الزامی به نظر می رسد.

کیفیت شامل تمام بخشهای یک شرکت تولیدی میشود و صرفاً در برگیرنده کیفیت قطعه نیست. بنابراین برای موفقیت در صنعت جدای از تولید محصول با کیفیت باید به کیفیت در سایر بخشها همچون حمل و نقل، ارسال به موقع و پاسخگویی مناسب به مشتری، مدیریت و تولید نیز توجه کرد.

-      با توجه به تجربه ای که در زمینه قطعه سازی دارید عمده ترین چالشهای پیش روی خود با شرکتهای خودروسازی را در چه مواردی می بینید ؟

¨    عدم دستیابی به برنامه هایی که شرکتهای خودروسازی اعلام می کنند عدم هماهنگی و بی برنامگی برخی از شرکتهای خودروسازی باعث می شود که شرکتهای چون ما برای تولیدات آتی خود بلاتکلیف بمانند و از برنامه چند ماه آینده شرکتهای خودروسازی بی اطلاع باشند به طوری که اگر بدانیم شرکت خودروسازی برای یک تاریخ مشخص تعدادی محصول نیاز دارد و برنامه ریزی داشته باشد راحت تر می توانیم کار کنیم یا تولیدات دیگری را جایگزین کنیم. از این رو با بلاتکلیف کردن ما اقدام به نابودی ما می کنند.

-      با توجه به اینکه با شرکتهای متعددی همکاری و فعالیت دارید تا چه میزان به تحویل به موقع تولیدات به مشتریان و خوش قولی در این زمینه مقید هستید ؟

¨     سعی مان بر این است که همیشه به تعهدات خود در سر وقت و سر موعد عمل کنم و مشتری مداری را رعایت کنم .

-      با توجه به اینکه شرکتهای قطعه سازی تعدد و تنوع فعالیت و محصول زیادی دارند این موضوع تاکنون برای مدیریت شما مشکلی ایجاد نکرده است ؟

¨    در این مجموعه فقط من نیستم که مدیریت می کنم بلکه مدیران بسیار خوبی حضور دارند به طوری که حتی رؤسایمان هم مدیران خوبی هستند. بنابراین شرکت قطعه سازی فقط به مدیرعامل آن بستگی ندارد بلکه همکاری مدیران و کارکنان دیگر این مجموعه نیز در پیشبرد فعالیت ها و انجام به موقع کارها دخیل هستند. جالب است بدانید که سرپرستان این شرکت،  مدیران لایقی هستند که به خوبی نظارت و به موقع عمل می کنند و هیچ موقع دروغ نمی گویند که از این بابت بسیار خوشحالم.

-        در خصوص صادرات قطعه به کشورهای اطراف فعالیتی داشته اید ؟

¨    متأسفانه خیر. چند بار اقدام شد اما به دلایلی صورت نپذیرفت. یکی از این دلایل هم مشکل برگشت پول است چرا که  سیستم صادرات با برگشت پول همراه است که در این زمینه مشکل وجود داشت البته صادرات برای کشور عراق در نظر گرفته شده بود. به طور مثال در برنامه بود که قطعات کولر ارج را به عراق صادر کنیم که با مشکل برگشت پول همراه بود.

-        در زمینه برند سازی چه فعالیت یا اقداماتی انجام داده اید؟

¨    قطعه سازی ها نمی توانند برای ارائه محصولات مختلف به خودروسازیها و صنایع ریلی پکیجینگ داشته باشند چرا که اگر قطعه ای آماده می شود براساس سفارش تولید می شود ضمن اینکه قطعه بعد از تولید روی خودرو قرار میگیرد و رنگ و مونتاژ می شود و چیزی باقی نمی ماند که به صورت برند یا پکیج شود.

اما در زمینه تولید قطعه با کیفیت در بین قطعه سازان مطرح هستیم و در اکثر مناقصه ها از شرکت صنایع ایران دعوت می شود.

-        به نظر شما برای مدیریت یک شرکت قطعه سازی به تجربه یا برنامه خاصی نیاز است؟

¨    برای مدیریت شرکت قطعه سازی به طور حتم تسلط به فرایند تولید قطعه الزامی به نظر می رسد. همچنین آگاهی به علم مواد مختلف هم ضروری است. شناخت مشتریان و چگونگی برقراری ارتباط و تشخیص الزام نیازهای آنها باید مورد توجه قرار گیرد. صنعت قطعه سازی صنعتی خشن و هزینه بر است و رقبای بسیار قدر و بزرگی دارد که اگر کوچکترین انحرافی یا خطایی صورت گیرد به راحتی ورشکست می شود. از این رو پاسخگویی در خصوص تک تک قطعات به همه مشتریان از جمله مواردی است که توجه به آن ضروری به نظر می رسد.

-        اهل دنیای مجازی هستید ؟

¨     تقریباً – برای چک کردن ایمیل و ارتباط با دوستان در خارج از ایران از دنیای مجازی استفاده می کنم. ضمناً اطلاعات و اخبار را هم از سایت پیگیری می کنم. همینطور برای آگاهی از تکنولوژی روز در زمینه خودرو از دنیای مجازی استفاده می کنم.

-        کتاب هم مطالعه می کنید؟ آخرین کتابی که خوانده اید چه بوده است؟

¨     بله ، اکثراً کتابهایی که گروه بهمن در اختیار مدیران قرار می دهد.

¨     آخرین کتابی که خوانده ام   " استیو جابز "  بوده که برای دومین بار آن را مطالعه کرده ام.

-        اهل مسافرت هستید ؟

¨     بله – آخرین مسافرت من هم با کارکنان گروه بهمن بود که به تبریز سفر کردیم.