چشم انداز فعالیتها
1- مقدمه
عدم وجود يک برنامه صحيح و دقيق در کسب وکار معايب زيادي دارد که عمده ترين آنها عبارتند از: عدم درک صحيح از وضعيت حاضر و فاصله با وضعيت مطلوب،دوباره کاري و چند باره کاري از يک طرف و عدم انجام بعضي از امور مهم از طرف ديگر. اين طرح تجاري بصورت مدون براي شرکت طراحی و ساخت قطعات صنایع ایران جهت 4 سال آینده ( ابتدای 1392 الی انتهای 1395) تدوين گرديده است و در انتهای هر سال بازنگری می گردد تا درکنار ساير مستندات تهيه شده و در حال تهيه به عنوان زمينه مناسب جهت رشد و ارتقا کمي و کيفي سازمان استفاده شود.در اين طرح سعي شده است با درک صحيح از عوامل بيروني و دروني و استفاده از مدلهاي شناخته شده مانند SWOT هدف گذاريهاي کوتاه مدت و بلند مدت سازمان تهيه شود و با تدوين استراتژيهاي سازمان درراستاي افق سازماني ترسيم شده سعي شود تا از کليه شرايط داخلي و خارجي حد اکثر استفاده صورت گيرد يا حتي الامکان خسارات وارده به کارکرد سازمان را به حد اقل رساند.
2- چشم انداز(VISION)
«ما می خواهیم تا انتهای سال 1395در جایگاه بزرگترین و مهم ترین قطعه و مجموعه ساز گروه بهمن قرار گیریم.»
بزرگترین : دارا بودن بیشترین حجم قرارداد در سطح شرکتهای گروه.
مهم ترین : ساخت مجموعه های استراتژیک خودرویی در سطح گروه.
3- ماموريت(MISSION)
4- ارزشهاي مورد قبول سازمان و ارتباط آن با EFQM
# |
ارزشهاي تعريف شده |
مفاهيم مورد تاکيد در EFQM |
1 |
انجام فعالیتها با ارزش افزوده |
نتيجه گرائي |
2 |
به غير از نقض قراردادها، هميشه حق با مشتري است |
مشتري مداري |
3 |
کليه فعاليتها در راستاي طرح تجاري |
رهبري و ثبات اهداف |
4 |
تدوين فرايندها و پايش مداوم انها بر اساس نتايج واقعي بدست امده در کسب و کار |
مديريت بر مبناي فرايندها و حقايق |
5 |
افزابش نسبت پرسنل تحصيل کرده به کل پرسنل و ارتقا سطح آگاهي پرسنل فعلي |
ارتقاء کارکنان |
6 |
ايجاد سيستم مديريت پروژه |
نواوري و بهبود |
7 |
حفظ و توسعه مشتريان فعلي و ايجاد بازارهاي جديد |
توسعه همکاري |
8 |
حفظ کيفيت و برند معتبر حتي در سخت ترين شرايط مالي |
مسئوليتهاي اجتماعي |
4-1 کلیدهای موفقیت در راستای تدوین ماموریت
در راستای تدوین ماموریت سازمان عوامل ذیل به عنوان فلسفه اجمالی کلیدهای موفقیت در نظر گرفته شده است :
- - توجه و رعایت الزامات قانونی و دولتی و مشتریان
- - توجه و رعایت مسائل زیست محیطی ، بهداشت و ایمنی شغلی
- - افزایش هرچه بیشتر رضایت مشتریان و رسیدگی به شکایات ایشان در اسرع وقت
- - استفاده از توان و دانش تخصصی کارکنان و ارتقاء سطح فرهنگ کیفیت
- - توجه به کیفیت محصولات و رعایت استانداردهای مهندسی
- - توسعه و ارتقاء سطح کیفی تامین کنندگان
- - توجه به فرآیند مالی و اخذ تصمیمات صحیح و به موقع جهت سرمایه گذاری مناسب وبا لا بردن توان مالی
- - ایجاد فضای کاری مناسب و ایجاد زیر ساختهای مورد نیاز
5- وضعيت مشتریان و تحليل بازار:
ردیف |
نام مشتری |
زمینه فعالیت |
سهم بازار |
توضیحات |
1 |
بهمن موتور |
قطعات بدنه |
30% |
|
2 |
شاسی ساز |
قطعات شاسی |
95% |
|
3 |
بهمن دیزل |
قطعات بدنه و شاسی |
17% |
|
4 |
سازه گستر سایپا |
پنلهای میانی |
100% |